tiistai 31. elokuuta 2010

Insomnia

Insomnia on kaunis sana. Se näyttää ja kuulostaa yhtä pehmeältä ja valkoiselta kuin vaikka kooma, mutta insomnia on oikeasti jotain ihan muuta.

Tämä on nyt ensimmäinen kerta, kun paneudun tähän asiaan eikä toista kertaa välttämättä ihan heti tule, jos en kerran aikaisemminkaan ole jaksanut siihen puuttua mitenkään.

Mun elämässä kaikki asiat menevät kausina. On hyviä kausia ja huonoja kausia ja niiden sekaan mahtuu satunnaisesti hyviä päiviä ja huonoja päiviä. Luultavasti koko elämäni ajan myös nukkuminen on mennyt kausina. Nukkumiskaudet ovat 1. normikausi 2. joustokausi 3. huonokausi.

1. Normikausi saa nimensä siitä, että tätä nukkumistapaa pidän "oikeana" unirytminä ja kuvittelen, että suurin osa ihmisistä nukkuu normikauden unta. Uskon, että enemmistö suomalaisista käy päivätöissä ja menee nukkumaan iltaisin ennen kahtatoista ja herää ennen yhdeksää. Tähän kategoriaan mahtuu siis koululaiset ja opettajat ainakin. Normikausi on minun mielestäni ihailtava tila, johon usein pyrin, ja yleensä ollessani töissä pystynkin noudattamaan normikauden unirytmiä.

2. Joustokausi on sitä, että joustaa normikauden unirytmiä. Joustokausi ei ole mielestäni ihailtava tapa nukkua, mutta tämä on sitli yleisin nukkumistapani. Joustaminen johtuu siitä, että on jotain kivaa tai tärkeää tekemistä, joka viivästyttää unta. Tähän lasketaan mukaan myös poikkeusyöt, esim. baariyöt jne.

3. Huonona kautena yritän epätoivoisesti nukkua öisin normaalisti, mutta yö toisensa jälkeen valvon valvon valvon..........
Tätäkin kautta joudun valitettavan usein sietämään enkä silloin saa tehtyä asialle mitään. Välillä nukun silloin tosi vähän, jostain neljästä kuuteen tai kahdeksaan, mut sit joskus saatan kyl nukkua,mut se nukkuminen tapahtuu vasta aamuyöstä alkaen, niin että seuraavan päivän oon kuitenkin äreä ja huonolla tuulella. Tämän kauden vallitessa oon usein myös masentunut ja välillä näen painajaista. Tälle kaudelle tyypillistä on se, että yritän kovasti nukkua ja haluaisin nukkua, mutta uni ei vain tule ja koko yön olemassaolo on jotenkin ahdistavaa. Kaikin puolin rasittava kausi.

Mulla on tota huonoa kautta valitettavan usein ja oon niin tottunut siihen, että en aina edes laita sitä merkille. Se iskee oikeestaan päälle aina heti, jos mun päivät ei ole kiireiset ja jos ei ole koko ajan aikatauluja päällä. Kaikki lomat ja sellaisit päivät, kun ei tarvitse aamulla heti nousta. Tai kaikki päivät, joille ei oo suunnitelmia, no niin no ton mä sanoinkin jo.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti